Kinderyoga valt nauwelijks te vergelijken met volwassen yoga. Hier is zoveel meer mogelijk dan alleen maar houdingen! Het is een fijne manier voor kinderen om te bewegen en te ontspannen. En daar hebben we steeds meer behoefte aan in deze drukke wereld.

 

Opbouw

In een kinderyogales wordt er afwisselend gewerkt rond inspanning en ontspanning. De traditionele houdingen worden omgezet naar de leefwereld van kinderen en ook ademhalings- en concentratieoefeningen komen uitgebreid aan bod. Dit alles gebeurt spelenderwijs.

Kinderen zijn zo op een plezierige manier met hun lichaam en geest bezig zonder competitiedrang. Dat vormt voor vele kinderen een opluchting.

Je mag gewoon jezelf zijn maar steeds met respect voor je eigen ik en de anderen. We proberen alles uit en je hoeft niet alles perfect te doen. Plezier hebben in wat je doet is het allerbelangrijkste!

Op het einde van de les hebben we altijd een ontspanningsmoment waar we lekker kunnen genieten en een creatief luikje waar de kinderen al hun ervaringen kunnen verwerken.

Na de les krijgen de kinderen ook een blaadje mee met een aantal oefeningen uit de les. Zo kunnen ze thuis ook zelf aan de slag gaan als ze dat graag willen.

Je zal zien als je kind aan yoga doet, zal je hoe dan ook eens mee moeten oefenen!

 

Houdingen

Door veel aan yoga te doen maken we ons lichaam sterk en soepel. Hierdoor krijgen we een betere houding en beseffen we beter wat ons lichaam kan of niet kan.

De oefeningen werken ook op onze organen, ons hart, onze longen,… en zeker ook op onze gedachten. Zo worden ze rustiger en kunnen we ons beter concentreren in de klas of bij huiswerk.

Sommige houdingen zorgen voor meer energie in ons lichaam. Andere zorgen ervoor dat je goed kan ontladen en rustig wordt.

 

Ademhaling

Heel belangrijk is onze ademhaling. Hij is onze trouwe bondgenoot en is altijd bij ons. Afhankelijk van hoe we ons voelen zit onze ademhaling diep in onze buik of hoog in onze borstkas en gaan we sneller of juist heel langzaam ademen.

Door ademhalingsoefeningen leren we onze adem onder controle te houden. We leren ook welke oefening je kan doen in een bepaald situatie zoals bij boos, verdrietig of angstig zijn en ook wanneer je weinig of juist heel veel energie hebt. Bepaalde oefeningen zijn dan weer heel goed voor het slapengaan.

 

Concentratie

Met deze oefeningen leren kinderen hun beter concentreren en worden ze minder snel afgeleid. Dat zorgt voor veel kinderen voor de nodige rust.

We beginnen elke les ook met de klankschaal, een momentje waarop we het even stil maken in onszelf en ons focussen op het geluid waardoor we nadien de stilte beter kunnen ervaren.

 

Ontspanning

Op het einde van de les is er een ontspanning. Dit kan een visualisatie zijn waarbij een verhaal verteld wordt. De kinderen volgen het verhaal in gedachte en worden zo heel rustig.

Ontspanning kan ook een massage zijn over de kleding heen per 2. Kinderen leren door aanraking hun grenzen af te bakenen en te beschermen. Zo laten ze zien wat ze nodig hebben. Onder begeleiding masseert eerst het ene kind en dan worden de rollen omgedraaid. Beide momentjes worden als heel waardevol en plezierig ervaren.

 

Crea luikje

De focus blijft yoga maar elk lesje sluiten we af met iets creatiefs. De bedoeling hiervan is dat de kinderen op deze manier alle indrukken die ze hebben opgedaan tijdens de yogales omzetten naar iets creatiefs. Ook hier is competitie geen optie. Wat je ook creëert, alles is ok want het komt vanuit je eigen ik.